Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Artikel afbeelding

1 op de 3 professionals heeft last van hoge werkdruk. Met deze tips voorkom je problemen.

1 op de 3 werkers heeft last van hoge werkdruk. Dat blijkt uit onderzoek van o.a. CBS, TNO, FNV en VAWO en horen we steeds vaker in het nieuws: managers, leerkrachten, artsen, docenten, juristen, wetenschappers, directeuren, ondernemers, accountants, hrm-adviseurs, marketeers, inkopers en accountmanagers. Wie niet, zou je haast zeggen?

Te hoge werkdruk kan leiden tot lichamelijke of psychische klachten en zelfs tot langdurige uitval. Werkstress is de oorzaak bij 33% van het werk gerelateerde ziekteverzuim. We hebben allemaal wel momenten dat het je over de schoenen loopt. Maar dat moet niet te lang duren. Op welke signalen moet je letten en wat kun je zelf doen? Hoe kun je voorkomen dat je overspannen of met een burn-out thuis komt te zitten?

Je kunt het elastiekje wel oprekken, maar niet te ver

Bij veel organisaties moet meer werk door dezelfde of zelfs minder mensen gedaan worden. Dat verhoogt de werkdruk. Voor veel mensen komt daar een hoge mate van werkonzekerheid bij (heb ik straks nog een baan?) en onzekerheid over wat er nu precies van je verwacht wordt.

Hoe herken je een naderende burn-out?

Het is prima om hard te werken. Af en toe een beetje stress om een prestatie te kunnen leveren is ook prima. Maar als je te lang te veel moet doen en stress chronisch wordt, dan kun je overspannen of zelfs in een burn-out raken. Te hoge werkdruk kan leiden tot lichamelijke of psychische klachten en zelfs tot langdurige uitval. Werkstress is de oorzaak bij 33% van het werk gerelateerde ziekteverzuim.

Hoe kun je dit bij jezelf herkennen? Je hebt weinig energie. Je bent snel vermoeid. Je piekert veel en je slaapt slecht. Je kunt je moeilijk concentreren, je bent vergeetachtig. Je raakt snel geïrriteerd. Het probleem is: iedereen heeft dit wel eens en dan heb je nog geen burn-out. Maar je moet dat niet te lang negeren. Herken je deze verschijnselen bij jezelf of bij je collega? Negeer het dan niet, maar kom in actie!

De belangrijkste tip, maar misschien ook wel de moeilijkste

Negeer het niet maar bespreek het met iemand die je vertrouwt: je partner, je beste vriend of vriendin, een collega, je leidinggevende, je huisarts. Door het onder ogen te zien en het te delen met anderen, zet je al stappen op weg naar een oplossing. Des te eerder je dat doet, des te sneller zullen je volgende stappen effect hebben. Om die stap te zetten zul je wel je eigen weerstand moeten overwinnen. Maar daar zijn velen je al in voorgegaan.

Wat kun je zelf doen om problemen te voorkomen? 7 tips

1. Zorg voor rust

Creëer een rustige werkomgeving voor jezelf, met zo min mogelijk afleiding. Zet de meldingen van je telefoon en laptop uit. Sluit je mailprogramma. Concentreer je op 1 ding en maak dat af voordat je aan iets anders begint. Vertel je collega’s dat ze niet meer binnen 5 minuten antwoord op hun berichten krijgen, maar dat je 2 keer per dag e-mails beantwoordt.

2. Creëer overzicht

Zet op een rijtje wat jouw kerntaken zijn en welke resultaten van je worden verwacht. Maak een overzicht van wat er op je bordje ligt voor de komende 2-3 maanden. Kun je jouw kerntaken realiseren binnen de beschikbare tijd of lukt dat niet? Markeer wat echt hoort bij je kerntaken en wat er buiten valt. Moet jij dat laatste blijven doen of kun je dat overdragen?

3. Maak ruimte in je hoofd

Doe een braindump: zet alle afspraken, toezeggingen en acties die in je hoofd zitten in je agenda of op je takenlijst. Loop je andere bronnen ook na: geeltjes aan je beeldscherm, losse papiertjes op je bureau, actielijsten bij notulen, aantekeningen in je telefoon en zet die ook in je agenda of op je takenlijst. Zo zorg je ervoor dat je niets meer vergeet. Dat geeft je rust.

4. Stel realistische doelen

Niemand kan structureel 8 uur per dag productief zijn. En we zijn te optimistisch bij het inschatten hoeveel tijd iets kost. Hou daar rekening mee. Plan je werkzaamheden in je agenda. Niet alleen vergaderingen, maar ook afspraken met jezelf om aan je taken te werken. Plan elke dag minstens 1,5 uur lucht in je agenda voor onverwachte zaken en tegenvallers.

5. Maak keuzes

Veel mensen vinden het moeilijk om te kiezen. Door FOMO (fear of missing out) prop je je dagen en weken overvol met allerlei activiteiten waardoor je niet meer tot rust kunt komen. Door keuzes te maken creëer je duidelijkheid voor jezelf en voor je omgeving. En focus je op zaken die voor jou belangrijk zijn.

6. Leer “nee” zeggen

Een deel van je tijd doe je dingen die niet tot je kerntaken behoren. Je doet ze toch omdat je het interessant vind, omdat je iemand niet wil teleurstellen, of omdat je aardig gevonden wil worden, of omdat je geen “nee” durft te zeggen. Zeg vriendelijk en duidelijk “nee” met waar mogelijk een alternatief: “niet nu, maar morgenochtend wel” of “dat doet Jan”.

7. Zorg voor ontspanning

Doe na je werk iets wat je ontspant en waardoor je ruimte in je hoofd krijgt. Voor de een is dat fietsen of hardlopen, voor de ander is dat muziek maken of naar de film gaan. Wat je leuk vindt is voor iedereen weer anders. Waar het om gaat is dat je iets doet waardoor je gedachten verzet en met iets anders dan je werk bezig bent.

Op June 21, 2017


Auteur afbeelding
Over Gerard Molenkamp

Gerard Molenkamp is time management trainer en helpt je aan een lege Inbox, een agenda met lucht, minder stress, rust en overzicht. Zodat je weer toekomt aan de dingen die voor jou echt belangrijk zijn. Hij deelt kennis en praktische tips in artikelen op LinkedIn.

Ingediend door Missing Link

Zuideinde 286, Amsterdam